Blog

Einde telefonische acquisitie?

door: Ferry van der Veen aantal reacties: 2

We horen het bijna van elke ondernemer; telefoonterreur. Letterlijk honderden bedrijven in Nederland houden zich dagelijks bezig met het telefonisch verkopen van allerlei (media)producten. Als het niet voor een advertentie in een ziekhuisblaadje is, dan wordt er wel gebeld voor een online gids met extra vermelding. Bij starters begint de telefoon al te rinkelen vanaf het moment dat ze de lokale Kamer van Koophandel vestiging verlaten. En hoewel er recentelijk door de overheid paal en perk gesteld is aan telefonische acquisitie bij particulieren (door middel van het bel-me-niet-register), wordt de ondernemer anno 2012 meer gebeld dan ooit.Telefonische acquisitie

Door de vele terreur van met name malafide bedrijven zijn ondernemers kritischer dan ooit. Dat brengt een geheel nieuwe uitdaging met zich mee voor bonafide bedrijven die met dezelfde ondernemers in contact willen komen. Want inmiddels wordt elke acquisiteur over één kam geschoren. Als er in de introductie woorden als ‘marketingbureau’, ‘leads’ of ‘hoog in Google’ worden gebruikt staat de ondernemer al op het punt de hoorn op de haak te gooien.

Van bellen naar mond-tot-mond reclame

Na overleg met verschillende bevriende ondernemers en een breed gesprek met onze verkoop afdeling zijn we tot de conclusie gekomen dat telefonische acquisitie op zijn einde loopt. De omslag heeft plaats gevonden en die nieuwe wijze van communicatie heet mond-tot-mond reclame! Zoals het vroeger ging, vraagt u zich af? Ja! Bonobos verkeert – door hard werken – in de luxe positie dat we beschikken over een omvangrijk klantenbestand. Deze klanten hebben zich in de afgelopen vijf jaar aan ons verbonden en wij hebben er alles aangedaan om ze vast te houden. In veel gevallen zijn wij gegroeid tot het bedrijf dat niet alleen nieuwe klantaanvragen (leads) genereert, maar zijn we ook het bedrijf dat kleine (zzp)bedrijven heeft helpen groeien tot solide organisaties. Dat creëert goodwill, en juist goodwill zorgt voor onze ontwikkeling in deze uitdagende acquisitie tijden.

Door simpelweg aan onze bestaande klanten te vragen wie ze kunnen aanraden in omliggende werkgebieden komen we op een unieke wijze in contact met nieuwe klanten. Onze bestaande klant fungeert als referent en helpt ons met inzichten en kwaliteitsbeleving. In een gesprek met een potentiële klant verwijzen wij vervolgens naar de manier waarop we met zijn collega werken. Zo ontstaat er vertrouwen waardoor we direct kunnen schakelen naar het product en de mogelijkheden die open liggen. Deze werkwijze geeft ons de gelegenheid ons klantenbestand te laten groeien, zonder dat we daarvoor eerst over een hoge muur hoeven te klimmen die ondernemend Nederland heeft opgemetseld.

Er is een keerzijde aan deze medaille; om mee te beginnen moet je natuurlijk wel tevreden klanten hebben.

Terug naar het overzicht

2 reacties op “Einde telefonische acquisitie?”

  1. Maikel 19-10-2012

    ‘gescheerd’?

    • Mister Bonobos 19-10-2012

      Bedankt voor je oplettendheid, we hebben het direct aangepast!

Ook wat zeggen? Discussieer mee!

Discusieer bonobo

Lees ook onze eerdere blogs

Nieuwe website? Blocks.Bonobos

Online marketing toch best belangrijk? Uw site aan vervanging toe of zelfs nog helemaal geen professionele website?

Met blocks.bonobos zorgt u voor online vindbaarheid met een professioneel design.
Bonobo

Meer weten over onze diensten of producten?

Wij zijn uw specialist op het gebied van online marketing en dragen graag bij aan het succes van uw bedrijf. Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op en bel 050 - 8500345 .

Neem contact met ons opofferte aanvragen pijl