Blog

Facebook voor ondernemers: pimp je bedrijfspagina

door: Vita van der Lijke aantal reacties: 7

De vorige keer hebben we het gehad over het aanmaken van je eigen Facebook bedrijfspagina. Goed, je bent ondernemer en je hebt nu zo’n eigen pagina, maar hoe zorg je er nou voor dat ‘ie opvalt en dat je fans krijgt?

Er zijn een heleboel dingen die je kunt doen om op te vallen met je onderneming, je kunt een like-actie opzetten en grote cadeau’s weggeven of je kunt je pagina vol zetten met alleen maar grappige filmpjes. De vraag is alleen: past dit bij je bedrijf en draagt het bij aan de uitstraling die je wilt hebben? En bereik je daarmee wel de juiste doelgroep?

Het is net als bij zoveel andere marketing uitingen belangrijk om eerst te weten wie je doelgroep is en wat je die doelgroep wilt vertellen. Omdat dit voor iedereen verschillend is beperken we ons in deze uitleg niet tot één doelgroep, maar richten we ons vooral op het hoe en wat van het aanmaken van een identiteit op Facebook.

Tip: Wil je eens bijkletsen over de mogelijkheden voor jouw doelgroep op Facebook? De koffie staat klaar!

Voordat we beginnen

Voordat we beginnen is het belangrijk om dat je beslist of je je pagina meteen publiceert of niet. De vorige keer hebben we een pagina aangemaakt, en als je er nog niks op hebt gezet staat deze dus ‘leeg’ op Facebook. Als hem wel publiceert, kan iedereen je pagina bekijken, maar het ziet er nog niet zo mooi uit.

Dit voorkom je door je pagina alleen zichtbaar te maken voor beheerders. Alleen jij ziet dan precies hoe het eruit komt te zien. Dit is erg handig als je gaat experimenteren met logo’s en foto’s uploaden en als je nog niet helemaal zeker bent over het resultaat. Ook kun je op deze manier rustig aan doen met het aanmaken van je pagina, het hoeft dan niet allemaal in één sessie af.

  • Log in op Facebook en ga op je Facebook pagina naar de knop ‘pagina bewerken’.
  • Klik vervolgens in het dropdown menu op ‘toestemmingen beheren’.

Facebook voor ondernemers

Je ziet nu een scherm met allemaal opties (deze zullen we in een latere blogpost behandelen). Het meest belangrijk is nu de bovenste optie.

  • Vink de bovenste optie aan om deze te activeren en sla de instellingen op.

Facebook voor ondernemers

Je pagina wordt nu niet gepubliceerd en is dus alleen voor jou zichtbaar. Nu kunnen we verder!

Stap 1. Je profiel afbeelding.

Je profielafbeelding wordt getoond bij elke activiteit die je doet op Facebook, bij het reageren op berichtjes en ook als je fan wordt van andere pagina’s en zelf berichten plaatst. Voor je bedrijf is het dus belangrijk om hier je bedrijfslogo te laten zien. En dan komen we meteen bij een veelgemaakte fout…

Facebook voor ondernemers

Hoewel veel bedrijven hier wel hun logo uploaden, houden ze geen rekening met de voorgeschreven afmetingen van Facebook, met als resultaat dat hun logo er vervormd en onherkenbaar uitziet. Dit staat onprofessioneel en draagt ook niet bij aan de marketing en herkenbaarheid van je onderneming. In onderstaande afbeelding is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de juiste afmetingen.

De afbeelding die Facebook gebruikt als profielfoto moet minimaal 180 x 180 pixels zijn. Het gaat hier dus om een vierkante afbeelding. Voor veel mensen is dit een probleem omdat het logo van hun onderneming niet vierkant is. Probeer, door slim gebruik te maken van witruimte boven en onder je logo, je logo als vierkante afbeelding op te slaan in een edit programma zoals Photoshop of Gimp (als je deze programma’s niet hebt kun je het hier ook online doen).

Je hoeft je logo natuurlijk niet per se als profielfoto te gebruiken. Als je bijvoorbeeld een product vertegenwoordigt wat je graag heel herkenbaar in beeld wilt hebben, kun je dat ook gebruiken als profielfoto. Coca Cola heeft dat bijvoorbeeld zo gedaan:

Facebook voor ondernemers

  • Upload je logo door op ‘profielfoto toevoegen’ te klikken en selecteer het logo wat je hebt gemaakt.

Facebook voor ondernemers

Als dit is gelukt, ziet je bedrijfspagina er zo uit:

Facebook voor ondernemers

Stap 2. Je omslag afbeelding

Nu je een profielfoto hebt geplaatst ziet de pagina er al een beetje meer uit als een bedrijfspagina, maar een omslagfoto zorgt voor de echte sfeer en uitstraling. Veel mensen kiezen voor een standaard afbeelding van bomen of natuur. Het belangrijkste wat je moet onthouden als je een omslagfoto kiest is dat Facebook ten eerste een sociaal medium is. Het is dé kans om als bedrijf op een hele directe manier met je klanten te communiceren en je persoonlijke gezicht te laten zien. Heb je bijvoorbeeld een mooi bedrijfspand? Maak daar dan op een zonnige dag een mooie foto van. Of maak een leuke personeelsfoto van een personeelsuitje. Zorg dat het een foto is die een duidelijk en persoonlijk beeld van je bedrijf geeft.

Hou er bij het maken van een foto rekening mee dat hij de juiste afmetingen heeft, en dat hij liggend getoond gaat worden. Wat je wilt laten zien op de foto moet dus in een liggend kader passen. Dit is vooral belangrijk voor groepsfoto’s. Je wilt immers niet dat iemand er per ongeluk niet helemaal op staat.

Verder heeft Facebook een aantal regels waar een omslagfoto aan moet voldoen. Er mogen geen pijlen naar de vind-ik-leuk-knop in staan, er mag geen CTA (Call To Action) in staan, en er mogen ook geen contactgegevens in staan. Voor onze pagina kiezen we voor een persoonlijke afbeelding met een soort pay-off van wat we doen en leveren.

  • Upload je omslagfoto (klik op de knop ‘een omslag toevoegen’) en positioneer de afbeelding.

Facebook voor ondernemers

Tip: Het typen van een pay-off in een afbeelding kun je ook in dit programma doen. Hou er wel rekening mee dat het leesbaar moet zijn en bij de huisstijl van je bedrijf moet passen. Als je het niet naar tevredenheid voor elkaar krijgt laat het dan liever weg. Het is niet nodig voor de uitstraling van je pagina en een verkeerde uitvoering kan zelfs averechts werken.

Stap 3. Informatie over je bedrijf toevoegen

Nu ziet je bedrijfspagina er goed uit en kun je beginnen met de inhoud. Allereerst wil je natuurlijk dat mensen je bedrijf goed kunnen vinden en dat ze begrijpen wat je doet. Het is belangrijk om de informatie zo duidelijk en volledig mogelijk neer te zetten.

  • Klik op ‘Voeg informatie toe over’. Als je een website hebt, zet deze er dan ook bij! (Het wordt vanzelf een linkje.)

Facebook voor ondernemers

In het menu ‘Pagina bewerken’ op de pagina ‘Informatie bijwerken’ kun je alle algemene gegevens over je bedrijf toevoegen. Probeer dit zo volledig mogelijk in te vullen. Hoe meer informatie, des te beter potentiële klanten je kunnen vinden.

Facebook voor ondernemers

Stap 4. Publiceren en content plaatsen

Gefeliciteerd! Je hebt nu een bedrijfspagina op Facebook aangemaakt, de look en feel van je bedrijf geupload, en ook informatie toegevoegd. Nu kunnen we de pagina publiceren en beginnen met het plaatsen van content.

Als je goed kijkt op je timeline zie je dat er onderaan de pagina alvast twee gepubliceerde posts staan van twee gebeurtenissen. Eentje over de oprichting van je bedrijf en één over het feit dat je lid bent geworden op Facebook. Door op het pennetje in de rechterbovenhoek te klikken (die verschijnt als je er met je muis overheen gaat) kun je de informatie in deze boxjes bewerken of verwijderen.

Het is leuk om informatie over de oprichting van je bedrijf toe te voegen. Het maakt je bedrijfsprofiel compleet en zorgt ervoor dat mensen nog meer inzicht in het reilen en zeilen van je onderneming krijgen. Doe er een leuke foto uit de oude doos bij (van een verbouwing of de opening) en vul het formulier zo compleet mogelijk in.

Facebook voor ondernemers

Nu kun je je eerste bericht op je timeline zetten. Als het goed is, is er al een bericht voor je geplaatst toen je je headerafbeelding hebt toegevoegd. Nu kun je bijvoorbeeld een berichtje plaatsen over dat je vandaag je eerste Facebook update doet.

Facebook voor ondernemers

Het enige wat je nu nog rest is het publiceren van je pagina. Daarmee maak je hem toegankelijk voor de rest van de wereld. Dit doe je door op het linkje in de box bovenin de pagina te klikken.

Facebook voor ondernemers

Hoera! We hebben een gepubliceerde mooie Facebookpagina! In een volgende post gaan we wat meer in op de do’s en dont’s van het posten op Facebook, hoe je meer likes kunt behalen en hoe je jouw pagina onder de aandacht brengt bij je doelgroep.

Tip: Nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden voor een Facebookpagina of Facebooktab? Of lukt het niet helemaal om een mooie bedrijfspagina te maken? Je kunt ons altijd even bellen.

Terug naar het overzicht

7 reacties op “Facebook voor ondernemers: pimp je bedrijfspagina”

  1. Robert Boersma 12-10-2012

    Deze reeks ga ik zeker volgen. Erg leerzaam Vita. Helder ook!

    • Vita van der Lijke 15-10-2012

      Bedankt! Hoewel je het meeste waarschijnlijk al wel weet is het soms toch fijn om de basics weer even te lezen. De volgende posts zullen wat meer over de do’s en don’ts gaan.
      Groeten!

  2. Sebastiaan 02-01-2013

    Dag Vita, wat een heldere en eenvoudige uitleg! Hartelijk dank hiervoor!

    • Vita van der Lijke 07-01-2013

      Bedankt Sebastiaan! Ik werk nu aan deel 3, dus laat het me weten als je nog vragen hebt, misschien kan ik het in mijn volgende artikel verwerken! Groeten!

      • Sebastiaan 07-01-2013

        Hoi Vita,

        Wellicht leuk om ook een gedeelte te besteden aan het ‘statistieken’ onderdeel? Ik had pas laat door hoe het werkte en wat je er mee kunt.

        groeten,
        Sebastiaan

  3. Anonymous 11-01-2013

    Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn bedrijfspagina kan vinden in zoekresultaten bij het opgeven van bedrijf in mijn peroonlijk profiel ? Krijg hem niet in de resultaten te staan..

  4. martina vd streek 18-08-2013

    Bedankt voor je uitleg. Ik heb al veel tips opgevolgd. Alleen blijf ik hangen in het gedeelte content. Wat is echt leuk om op Facebook te plaatsen. Na wat foto’s en wat gegevens weet ik het niet meer. Terwijl ik redelijk veel vind ik leuks heb op mijn bedrijfspagina.

Ook wat zeggen? Discussieer mee!

Discusieer bonobo

Lees ook onze eerdere blogs

Nieuwe website? Blocks.Bonobos

Online marketing toch best belangrijk? Uw site aan vervanging toe of zelfs nog helemaal geen professionele website?

Met blocks.bonobos zorgt u voor online vindbaarheid met een professioneel design.
Bonobo

Meer weten over onze diensten of producten?

Wij zijn uw specialist op het gebied van online marketing en dragen graag bij aan het succes van uw bedrijf. Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op en bel 050 - 8500345 .

Neem contact met ons opofferte aanvragen pijl