Blog

Helping the helpers

door: Sander Smit aantal reacties: 3

Usability, daar weet ik als designer alles vanaf. Dus toen ik werd gevraagd om eens te kijken naar de 0900 0800 applicatie waarmee bellers via een callcenter doorverbonden worden naar aangesloten vakbedrijven, kon ik mijn lol niet op.

Bij het openen van het systeem viel me gelijk al iets op. Er was helemaal geen designer aan te pas gekomen, want alles was kleurloos en onoverzichtelijk. Los van het feit dat de applicatie wel goed werkte, is het ontbreken van een design iets wat meer impact heeft op een callcenter medewerker dan je zou denken.

Oude interface 0900 0800

Afbeelding 1. De oorspronkelijke interface.

Als je met een applicatie of object moet werken dat niet gebruiksvriendelijk is, ontstaat er snel irritatie en heb je de neiging om het links te laten liggen. Maar uit een onderzoek van Donald A. Norman (Emotional Design) blijkt dat wanneer ditzelfde product mooi vormgegeven wordt, je veel minder last hebt van het onhandige gebruik.

Dit gegeven heeft te maken met het feit dat wij mensen emotionele wezens zijn. We zullen een probleem bijvoorbeeld sneller oplossen in een positieve omgeving, dan in een negatieve omgeving. De link is daarom snel gemaakt: als iets er oogstrelend uit ziet, maar niet fantastisch werkt, zal dat nog steeds meer positieve gevoelens opwekken dan een product dat én slecht werkt én lelijk is.

Vernieuwde interface

Afbeelding 2. – De vernieuwde interface

De nieuwe 0900 0800 callcenter applicatie is momenteel in ontwikkeling. Naast een nieuwe vormgeving heb ik natuurlijk ook gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid. We proberen het de gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken, zodat er zo min mogelijk nagedacht hoeft te worden over de interface. Het moet namelijk niet zo zijn dat een callcenter medewerker naast het helpen van een beller extra werk erbij krijgt door een moeilijk te hanteren systeem.

En dat is wat ik realiseer. Nu dus nog in ontwikkeling, maar binnenkort staat er een functionele, mooi uitziende applicatie waar gemakkelijk mee gewerkt kan worden.

Good design

Afbeelding 3. - Richtlijnen voor een goed design. Hier proberen we bij Bonobos altijd aan te voldoen. Of het nu gaat om een website, een app of een callcenter interface.

Terug naar het overzicht

3 reacties op “Helping the helpers”

  1. Robert 04-05-2012

    Leuk stukje Sander, hoop dat er veel geblogd gaat worden. Dat verdient deze mooie website!

    Ben het trouwens niet eens met de stelling dat een design altijd innovatief moet zijn. Conventionele sites converteren toch vaak beter? En hoezo environmentally friendly?

    • Sander Smit 04-05-2012

      Hey Robert,

      Bedankt voor je reactie!
      Je hebt ook gelijk, if it ain’t broke, don’t try to fix it. Aan de andere kant moet je als designer altijd innovatief of vernieuwend blijven denken. Het design kan dan wel conventioneel zijn, maar in het proces naar het design toe zal je bijv. rekening moeten houden met responsive design op tablets, telefoons etc. Toch technieken die steeds veranderen en dan kan je niet achterblijven met je designs.

      Ik moet nog even vermelden dat ik de afbeelding heb van http://startupsthisishowdesignworks.com/
      Design gaat wel wat verder dan het web natuurlijk. Dus een beetje recyclen kan geen kwaad, mocht je bijvoorbeeld sculpturen gaan maken van dieren: http://yonghoji.com/db/index.php?/carnivorous/jaguar/

      Groet!

  2. Vita van der Lijke 07-05-2012

    Tof artikel, zo zie je maar weer wat design kan betekenen in het dagelijks leven. Ben vooral ook benieuwd naar de resultaten als het eenmaal in gebruik raakt.
    Gr, Vita

Ook wat zeggen? Discussieer mee!

Discusieer bonobo

Lees ook onze eerdere blogs

Nieuwe website? Blocks.Bonobos

Online marketing toch best belangrijk? Uw site aan vervanging toe of zelfs nog helemaal geen professionele website?

Met blocks.bonobos zorgt u voor online vindbaarheid met een professioneel design.
Bonobo

Meer weten over onze diensten of producten?

Wij zijn uw specialist op het gebied van online marketing en dragen graag bij aan het succes van uw bedrijf. Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op en bel 050 - 8500345 .

Neem contact met ons opofferte aanvragen pijl