Blog

Microdata brengt SEO naar een hoger niveau

door: Mister Bonobos aantal reacties: 2

Als online marketeer ben ik dagelijks bezig met het optimaliseren van webpagina’s, waardoor deze beter geïndexeerd kunnen worden door zoekmachines en vervolgens makkelijker gevonden kunnen worden door gebruikers. Posities zijn daarom belangrijk voor ons bedrijf en onze klanten. Eén van de nieuwe, online ontwikkelingen is de opkomst van gestructureerde data, oftewel microdata. En hoewel deze microdata al enige tijd bestaat, is het juist op dit moment erg actueel. Maar wat is het nou eigenlijk?

Microdata heeft als doel om op een simpele manier HTML elementen te voorzien van zoekmachine vriendelijke tags. Deze tags worden aan de achterkant van een website aan bepaalde type data geplakt, bijvoorbeeld aan een recept, een evenement of een locatie. Er verandert dus niets aan hoe een gebruiker de inhoud van een webpagina ziet, maar het geeft zoekmachines de mogelijkheid om data beter te kunnen begrijpen en te rangschikken.

Rich snippets

Eind vorig jaar liet Google weten dat de implementatie van deze markup language nog niet gebruikt werd voor het bepalen van posities, maar wel voor het meer prominent weergeven van een website in zoekresultaten door middel van zogenaamde rich snippets. Een rich snippet is eigenlijk niets anders dan een vertaling van microdata naar extra informatie waarmee een zoekmachine zijn resultaten verrijkt, bijvoorbeeld met behulp van het aantal reviews of de bereidingsduur van een recept. Een gevolg hiervan zou een enorme boost in websiteverkeer kunnen zijn.

microdata SEO

Schema.org

Inmiddels lijkt het implementeren van microdata wèl direct bevorderlijk voor posities te zijn. Zo was in de zomer van 2012 te lezen dat webpagina’s die gebruik maakten van gestructureerde data plotseling enorm waren gestegen in lokale zoekresultaten. Deze sites maakten gebruik van Schema.org, een initiatief van Google, Bing en Yahoo!, dat als doel heeft één gestructureerd systeem te bieden voor gegevensmarkering dat door alle drie de zoekmachines wordt ondersteund.

microdata SEO schema.org

Het initiatief biedt tal van schema’s die toegevoegd kunnen worden aan de achterkant van een website, waarbij de implementatie van het zogenaamde LocalBusiness-schema erg interessant is voor onze Stad + Beroep sites. Hiermee kunnen deze webpagina’s namelijk de eerste stap maken richting het semantische web en kunnen ze nog beter geïndexeerd worden door zoekmachines, wat resulteert in hogere posities en meer leads voor onze klanten. Een win-winsituatie dus!

Terug naar het overzicht

2 reacties op “Microdata brengt SEO naar een hoger niveau”

  1. Frederik 31-01-2013

    Erg nieuwsgierig wat dit gaat doen voor onze Sb sites.

  2. Peter 30-08-2013

    Interessant artikel!!
    Ik ben momenteel bezig voor een klant om SEO op zijn webshop toe te passen.
    Ik ga de hierboven genoemde techniek gelijk gebruiken voor deze klant.
    Bedankt voor de kennisdeling!

Ook wat zeggen? Discussieer mee!

Discusieer bonobo

Lees ook onze eerdere blogs

Nieuwe website? Blocks.Bonobos

Online marketing toch best belangrijk? Uw site aan vervanging toe of zelfs nog helemaal geen professionele website?

Met blocks.bonobos zorgt u voor online vindbaarheid met een professioneel design.
Bonobo

Meer weten over onze diensten of producten?

Wij zijn uw specialist op het gebied van online marketing en dragen graag bij aan het succes van uw bedrijf. Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op en bel 050 - 8500345 .

Neem contact met ons opofferte aanvragen pijl