Blog

Waarom Google+ een succes wordt

door: Erik Drenth aantal reacties: 7

In januari kondigde Google de integratie van zoekmachine met social media aan. Maar bijna tien maanden later lijkt Google+, het eigen sociale medium van de zoekgigant, geen succes te zijn. Google+ is een spookstad, roept een hele optocht van bloggers. Probeer maar eens om te zoeken op Google Plus is a Ghost Town. De cijfers liegen niet. Toch is Google+ niet de opvolger van Wave en Buzz, twee projecten die uiteindelijk flopten.

Om van Plus een succes te maken, zet Google online marketeers in. Likes, die op het sociale netwerk van de zoekmachine ‘+1’ heten, tellen mee bij het bepalen van zoekresultaten, al is het niet helder hoe zwaar het gewicht van het aantal kliks op een +1 knop is. Dat is de reden waarom je op veel websites de rode +1 knop tegenkomt. Zo ontstaat de situatie van dit moment: Google+ is bij webmasters populairder dan bij gebruikers van social media.

Geen toeval, maar strategie

Dat is geen toeval, maar strategie. Met de steun van marketeers en webmasters is het een kwestie van tijd voordat meer gebruikers Google+ ontdekken, ondersteund door de integratie van social media en Gmail. Buzz en Wave mochten mislukken, maar de inzet van Google+ is hoger. Het betekent dat bedrijven die een social media-strategie ontwikkelen, niet alleen naar Twitter en Facebook moeten kijken, maar ook moeten anticiperen op een groeiend gebruik van Google+.

De meest eenvoudige manier om dat te doen, is het aanmaken van een bedrijfsprofiel op het netwerk, waarbij je het domein van je bedrijf of organisatie meteen kunt koppelen. Binnenkort wordt het daarnaast ook mogelijk om de naam van je bedrijf in het adres van je Google+ profiel te claimen.

Meteen beginnen met Google+? Dat kan hier.

Terug naar het overzicht

7 reacties op “Waarom Google+ een succes wordt”

  1. Sjaak Hummel 08-10-2012

    In de basis is het natuurlijk een goed idee, om online marketeers in te zetten en dan hopen dat ook niet-marketeers het platform gaan gebruiken. Maar aan de andere kant drukken ze het je ook door de strot en de huidige gebruikers gebruiken het dus niet omdat het een tof platform is en toffe functies heeft, maar om beter vindbaar te zijn. Een wezenlijk verschil met Facebook.

    En toch was dat Google Wave ook nog niet een gek idee.

  2. Thomas Offinga 08-10-2012

    Ben het hier totaal niet mee eens. Krijg zelf de indruk (ook met dank van mijn omgeving) dat Google+ totaal niet ‘leeft’. Als je deze blogpost nou 6 maanden geleden geschreven had, had ik je geloofd dat Google+ het helemaal zal worden, maar ze hebben zichzelf (opnieuw) niet weten te bewijzen. Ze proberen bestaande media te vervangen door zich in de weg van gebruikers te forceren en het blijk nu wel: Zo simpel is het gewoon niet.

    Bedrijven kiezen verder toch voor het platform met het meeste rendement en dat is tot nu toe eigenlijk alleen maar Facebook, door het directe contact (en ook omdat iedereen daar zit).

    Ik heb Google+ een kans gegeven destijds, maar het gebrek aan content, interessante mensen, een bruikbare layout en het belangrijkste, een goede mobile app maakt het gewoonweg niet interessant genoeg om actief op te blijven naast Facebook en Twitter.

    • Sjaak Hummel 08-10-2012

      @Thomas: Alhoewel ik het grotendeels met je eens ben, denk ik niet dat je G+ nu al kunt afschrijven. Voor veel mensen is de drempel om weer een ander medium te gaan gebruiken een grote stap, maar des te meer Google het gaat forceren (zoals ook met local en straks met gmail), des te meer mensen het wel moeten gaan gebruiken.

  3. Remi van Beekum 08-10-2012

    Helemaal mee eens, zie ook mijn blogje hierover uit januari: “SEOers gaan Google+ groot maken” http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120117_seoers_gaan_google_groot_maken

    Wat iedereen lijkt te vergeten is dat Twitter en Facebook er ook gewoon 5 jaar over deden om een kritische massa te verzamelen. Google+ gaat in dat opzicht harder dan je zou mogen verwachten.

    En daarnaast heeft Google ook gewoon de macht om dit soort dingen er doorheen te drukken. Zo kwam ik dit weekend bij een zoekopdracht in Google, een melding van Google+ tegen: “Pietje is jarig, feliciteer hem nu!” en als je daarop klikt, ben je hem dus in Google+ aan het feliciteren.

  4. Robert Boersma 08-10-2012

    Twitter en Facebook deden er ook wel even over, maar daar was de strategie niet om het via webmasters te doen. Daar pakten de innovators het gewoon op. De juiste volgorde.

    Ik vraag mij af of webmasters die doorgaans een wezenlijk andere kijk hebben op internet en websites in het bijzonder, door hun getrainde ogen een goede doelgroep zijn om een product mee af te trappen, laat staan indirect te promoten.

    Bovendien lijkt Google tamelijk wars van gebruiksvriendelijkheid. Als ze daar een stap maken zie ik het i.c.m. veel geduld wel lukken. Maar de meerwaarde van Google+ is vooralsnog vooral aanwezig voor Google en seo-ers. Niet voor Jan, Piet en Klaas.

  5. Bart 21-07-2014

    Google+ is tegenwoordig een krachtige mogelijkheid voor commercieel succes.
    Vooral voor bedrijven wordt een effectieve bedrijfspagina steeds interessanter.

    Het is dan ook vrij zeker dat het hebben en actief onderhouden van een Google+ pagina een sterke invloed gaat krijgen op ranking in de organische resultaten.

    Gr. Bart

Ook wat zeggen? Discussieer mee!

Discusieer bonobo

Lees ook onze eerdere blogs

Nieuwe website? Blocks.Bonobos

Online marketing toch best belangrijk? Uw site aan vervanging toe of zelfs nog helemaal geen professionele website?

Met blocks.bonobos zorgt u voor online vindbaarheid met een professioneel design.
Bonobo

Meer weten over onze diensten of producten?

Wij zijn uw specialist op het gebied van online marketing en dragen graag bij aan het succes van uw bedrijf. Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op en bel 050 - 8500345 .

Neem contact met ons opofferte aanvragen pijl